Motto Burtica Mea

Epuizarea postnatala

Epuizarea e un cuvânt folosit aproape la fel de des precum stresul și e adeseori întâlnită în perioadele după naștere. De unde apare epuizarea postnatala și cum o putem evita?

epuizarea-postnatala1


În perioada prenatală mama și copilul sunt una iar grija celor din jur se îndreaptă în special către mamă. Apoi vine nașterea iar ghemotocul mic, plină de viață, drăgălășenie și gingășie fură toate privirile. Iar mama rămâne undeva în fundal, cu hainele pătate de ultimul regurgitat și adeseori obosită fizic dar și psihic.

Până și creierul pare să îi funcționeze mai greu pentru că așa cum arată studiile în sarcină creierul mamei se micșorează iar imediat după naștere conexiunile în creier se reorganizează pentru meseria de părinte. De cele mai multe ori mamele primesc sprijinul necesar și în timp se acomodează cu noul stil de viață și reușesc să facă față cu bine provocărilor, cel puțin în marea majoritate a cazurilor. Dar uneori o a doua sarcină vine imediat după prima și corpul începe să dea semne de oboseală.

Așa a fost și la mine. Am rămas însarcinată din nou înainte de a sărbători un an de viață cu primul nostru copil. Nu mă simțeam obosită și credeam că organismul meu se descurcă foarte bine. Mă credeam infailibilă și nu mi-am oferit prea multă atenție. Aveam un mic prichindel după care trebuia sa mă învârt. Apoi s-au făcut doi prichindei și corpul meu a început să strige mai tare. Am început să simt problemele chiar pe pielea mea, la propriu. Pe mâini pielea îmi era atât de uscată că uneori sângera. Nici cremele cu cele mai alese ingrediente nu reușeau să facă față ritmului galopant de degradare al pielii. Strigătele după ajutor ieșeau prin porii ființei mele. Era epuizarea postnatală într-o formă ușoară a ei.

Epuizarea-postnatala.jpg

Fiecare bebeluș își luase cele necesare iar eu ajunsesem pe minus. Depozitele mele de fier, zinc, vitamina B12, vitamina B9, iod, selenium alături de acizii grași omega 3 și DHA precum și de amino acizi specifici din proteine fuseseră intens folosite de fiecare sarcină iar alimentația nu a reușit să țină pasul cu nevoia imensă pe care o aveam. Mi-a trebuit timp să descopăr că acele crăpături erau semnul deficienței grave de DHA. Din fericire nu am ajuns la o epuizare postnatală gravă deși cred că se putea ajunge repede acolo.

În zilele noastre nu mai e suficient să mănânci mâncare gătită. Alimentele nu mai au aceeași calitate, unii cercetătorii spunând că pentru a obține aceeași nutrienți avem nevoie de o cantitate dublă de mâncare. Și ce putem face atunci? Să ne resemnăm că e prea greu, că e prea complicat să mai avem grijă de sănătatea noastră? Nicidecum!

Putem începe cu câțiva pași mărunți și mai ales prin a ne asculta corpul la primele semne de oboseală. Dacă totuși primele semne au fost demult și vă întrebați dacă nu suferiți deja de epuizarea postnatală iată câteva idei care vă pot fi de folos.

 

Semnele care arată că s-a instalat epuizarea postnatală:

  • Ești extrem de obosită, fără vlagă
  • Săturată de trezirile de noapte
  • Ațipești fără să vrei
  • Hiper-vigilentă (radarul de mamă e încontinuu pornit)
  • Copleșită de sentimente de vinovăție, rușine, având stimă de sine scăzută toate ducând la izolare
  • Frustrare, stare de copleșire și sentimentul că nu mai e timp deloc pentru tine
  • Creierul nu te mai ajută, gândurile îți sunt mereu în ceață („creier de gravidă”)
  • Lipsa libidoului

 

 

Și totuși, care sunt cauzele și de ce întâlnim atât de des epuizarea postnatală?

  1. În zilele noastre trăim într-un continuu stres și am uitat cum să ne mai relaxăm, să ne deconectăm pe deplin.
  2. Femeile nasc mai târziu în viață. În România, în anul 2015 vârsta medie la prima naștere a fost de 28.3, în creștere față de anii precedenți. [3]
  3. Femeile tind să intre în sarcină cu o sănătate deja afectată de ritmul alert al vieții datorat carierei și al orelor scăzute de somn.
  4. De asemenea, în societatea noastră se întâmplă adeseori ca distanțele dintre sarcini să fie mai mici de 2 ani.
  5. Separarea socială. În trecut părinții se bucurau de ajutorul familiei extinse, al întregii comunități. În zilele noastre suntem tot mai segregați și singurătatea și nevoia de atot-suficiență apasă tot mai greu pe umerii mamei.
  6. Mâncarea noastră e tot mai săracă în nutrienți.

 

Dacă ai identificat o parte din semne sau daca vezi prezente în dreptul tău o parte din cauze, e timpul să faci ceva pentru tine și sănătatea ta. Dr. Serrallach explică în acest articol pașii înspre recuperare. [4]

Iată care ar fi pe scurt aceștia:

  • Descoperirea deficiențelor nutriționale și corectarea lor, apelând la un medic specializat.
  • Terapie fizică: exerciții fizice, mișcare, înot, yoga… Toate sunt benefice atât pentru tonusul fizic cât și pentru starea mentală.
  • Vizita la un psiholog mai ales în situațiile când epuizarea postnatală e însoțită și de depresie postnatală.
  • Cereți ajutor în treburile casei! O menajeră e mai puțin costisitoare decât un divorț!
    În articolul menționat mai sus precum și pe blogul Dr. Serrallach veți găsi detaliat sfaturile sale pentru recuperarea din epuizarea postnatală.

 

Eu nu am avut oportunitatea de a citi despre epuizarea cronică dar cumva, cu pași mici și pe bâjbâite am reușit să mă mențin pe linia de plutire. Am avut sprijinul familiei și al prietenilor, o alimentație sănătoasă ajutată de vitamine și  suplimente naturale, un program de somn sănătos și astfel am reușit ca al treilea copil în familia noastră să nu însemne oboseală cronică, depresie sau epuizare psihică ci pace și tihnă și bucurii mărunte în fiecare zi.
Cum a fost însă în dreptul vostru?

Ce sfaturi le-ați da viitoarelor mame?

 


Miriam Neagoe, consilier în alăptare, mamă a 3 copii

Bibliografie
1.       Health benefits of docosahexaenoic acid (DHA)
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10479465
2.       Soil depletion and nutrition loss
https://www.scientificamerican.com/article/soil-depletion-and-nutrition-loss/
3.       Vârsta medie a mamei la naștere
http://www.agerpres.ro/social/2016/06/27/varsta-medie-a-mamei-la-nastere-a-fost-de-28-3-ani-anul-trecut-11-15-19
4.       Postnatal Depletion – even 10 years later
http://goop.com/postnatal-depletion-even-10-years-later/

 

Be the first to write a comment.

Your feedback